TORM: Gode udsigter, men skuffende skibspriser

af | mar 2, 2021

Skibene sejler næsten udelukkende i spotmarkedet, og derfor påvirkes TORM’s indtjening straks afudsving i fragtraterne. Uanset det er der også strukturelle forhold med længere varighed, og det gælder især omkring efterspørgslen på transportopgaver. Udbuddet, som TORM er en del af, har ikke de store udsving på kort sigt. I praksis er situationen, at det turbulente og voldsomme forløb i 2020 fortsætter videre ind i 2021.

Tankmarkedet fik et boom, der kulminerede i andet kvartal pga. lageropgaver for skibene (forstoppelse på raffinaderierne pga. dyk i deres afsætning under Corona- nedlukningerne). Da verden forsigtigt begyndte at vende tilbage til lidt mere normale tilstande, blev skibene losset, men der manglede nye opgaver med transport. Lagrene af råolie og raffinerede produkter er ved at blive normaliseret, men processen slog kraftigt igennem på søtransport. Rederierne klarer jo opgaverne med at fylde hullerne og klare mismatch mellem de enkelte lande.

Udviklingen går i retning af øgede ubalancer i oliebranchen. Lavere volumen sidste år påvirkede indtjeningen, og det har ført til beslutning om at nedlægge en række gamle raffinaderier. De er placeret i I-landene. Nye anlæg bygges/udvides i Mellemøsten og Asien, men med udsigt til grøn omstilling vil denne udvikling snart ebbe ud. Private olieselskaber vil føre an i denne udvikling.

Se hele artiklen på EuroInvestor