Skibene sejler nรฆsten udelukkende i spotmarkedet, og derfor pรฅvirkes TORMโs indtjening straks afudsving i fragtraterne. Uanset det er der ogsรฅ strukturelle forhold med lรฆngere varighed, og det gรฆlder isรฆr omkring efterspรธrgslen pรฅ transportopgaver. Udbuddet, som TORM er en del af, har ikke de store udsving pรฅ kort sigt. I praksis er situationen, at det turbulente og voldsomme forlรธb i 2020 fortsรฆtter videre ind i 2021.
Tankmarkedet fik et boom, der kulminerede i andet kvartal pga. lageropgaver for skibene (forstoppelse pรฅ raffinaderierne pga. dyk i deres afsรฆtning under Corona- nedlukningerne). Da verden forsigtigt begyndte at vende tilbage til lidt mere normale tilstande, blev skibene losset, men der manglede nye opgaver med transport. Lagrene af rรฅolie og raffinerede produkter er ved at blive normaliseret, men processen slog kraftigt igennem pรฅ sรธtransport. Rederierne klarer jo opgaverne med at fylde hullerne og klare mismatch mellem de enkelte lande.
Udviklingen gรฅr i retning af รธgede ubalancer i oliebranchen. Lavere volumen sidste รฅr pรฅvirkede indtjeningen, og det har fรธrt til beslutning om at nedlรฆgge en rรฆkke gamle raffinaderier. De er placeret i I-landene. Nye anlรฆg bygges/udvides i Mellemรธsten og Asien, men med udsigt til grรธn omstilling vil denne udvikling snart ebbe ud. Private olieselskaber vil fรธre an i denne udvikling.