Herhjemme har vi været forvænt med et særdeles godt aktieafkast i de seneste par år. I 2020 placerede Danmark sig i front takket være en bølge med næsten blinde køb af grønne aktier.
Det kom efter et forudgående pænt kursløft for den normale ledergruppe af danske nicheselskaber. Disse aktier har nydt stor bevågenhed som følge af robuste præstationer i deres forretning og et højt niveau for stabilitet. Men selv de store firmaer med Novo Nordisk i spidsen er kørt træt og flader ud i kursudvikling, og det er et naturligt forløb. Overperformance kan jo ikke fortsætte i det uendelige.
DSV har dog formået at fastholde sin imponerende stærke trend. A.P. Møller – Mærsk er for sit vedkommende kommet uventet hurtigt tilbage efter at have fået rygvind i transportmarkedet. Her har man fordel af, at Kina var først til at genåbne samfundsøkonomien, da de jo lå placeret forrest i Corona-forløbet. Hertil kommer så gavn af store interne forbedringer og en stram linje omkring nye investeringer – pengene bruges ikke længere på nye skibe men til udvidelser på land inden for service.
Balladepunktet i de næste par år er udsigt til underperformance for danske aktier. Det er naturligvis udtryk for en vurdering, som jeg selv må stå inde for, men det er ikke et ubegrundet gæt. I sagens natur er der høj sandsynlighed for at det vil indtræffe, idet kursniveauet på det danske aktiemarked er kommet meget højt op sammenlignet med vore nabolande, som vel må anses for den såkaldte peer group. Denne side af sagen er udtryk for almindelig sund fornuft.