Herhjemme har vi vรฆret forvรฆnt med et sรฆrdeles godt aktieafkast i de seneste par รฅr. I 2020 placerede Danmark sig i front takket vรฆre en bรธlge med nรฆsten blinde kรธb af grรธnne aktier.
Det kom efter et forudgรฅende pรฆnt kurslรธft for den normale ledergruppe af danske nicheselskaber. Disse aktier har nydt stor bevรฅgenhed som fรธlge af robuste prรฆstationer i deres forretning og et hรธjt niveau for stabilitet. Men selv de store firmaer med Novo Nordisk i spidsen er kรธrt trรฆt og flader ud i kursudvikling, og det er et naturligt forlรธb. Overperformance kan jo ikke fortsรฆtte i det uendelige.
DSV har dog formรฅet at fastholde sin imponerende stรฆrke trend. A.P. Mรธller – Mรฆrsk er for sit vedkommende kommet uventet hurtigt tilbage efter at have fรฅet rygvind i transportmarkedet. Her har man fordel af, at Kina var fรธrst til at genรฅbne samfundsรธkonomien, da de jo lรฅ placeret forrest i Corona-forlรธbet. Hertil kommer sรฅ gavn af store interne forbedringer og en stram linje omkring nye investeringer โ pengene bruges ikke lรฆngere pรฅ nye skibe men til udvidelser pรฅ land inden for service.
Balladepunktet i de nรฆste par รฅr er udsigt til underperformance for danske aktier. Det er naturligvis udtryk for en vurdering, som jeg selv mรฅ stรฅ inde for, men det er ikke et ubegrundet gรฆt. I sagens natur er der hรธj sandsynlighed for at det vil indtrรฆffe, idet kursniveauet pรฅ det danske aktiemarked er kommet meget hรธjt op sammenlignet med vore nabolande, som vel mรฅ anses for den sรฅkaldte peer group. Denne side af sagen er udtryk for almindelig sund fornuft.