”Det flytter sig” sagde J.P. Morgan angiveligt på falderebet som en form for opsummering af vejen til at tjene penge på børsen. Når ”det” begynder at bevæge sig, skal man hurtigt overveje, om man skal hoppe med på vognen eller forholde sig passiv ude på sidelinjen. Enten – Eller.
I denne artikel vil jeg komme med en kort situationsrapport fra min observationspost omkring udviklingen på shipping markedet. Her er der nemlig ved at komme skub i tingene. Det skyldes til dels den overordnede udvikling i økonomien med et opsving – men der er muligvis også tale om en form for ”hamstring” forårsaget af frygt for inflation. Køb før din nabo.
Skibsværfterne oplever et ryk i ordreindgangen efter nogle vanskelige år med lav aktivitet. Nu er rederierne pludselig parat til at afgive ordrer på serier af nybygninger med levering om tre år. Det udløser så et spil, hvor rederierne presser hinanden (horisonten er dog tre år ude i fremtiden, når skibene kommer ud på vandet). Det kan let føre til for store kapacitetsudvidelser. Sådan er det bare. Problemet har faktisk udviklet sig i årenes løb som følge af skiftet fra general cargo skibe til specialiserede skibe. De bygges i store serier (fx Maersk’s containerskibe) og er udformet til at løse specifikke opgaver. Gængse standardtyper findes dog fortsat i tank- og bulk-markedet.