BMW – målrettet satsning på high end el-biler

af | apr 22, 2021

Koncernen er den mindste af de tre tyske bilgiganter.

Uanset det er BMW en af verdens teknologisk ledende bilproducenter, og der spenderes hele 6,3 pct. af omsætningen på R&D. I menneskepenge udgør det 6,3 mia. euro. Udgifterne har været ekstra store i en årrække som følge af forberedelsen til et kommende skift til el-biler. Afkastfasen for denne satsning vil først tage fart i tiden efter 2025 – med mindre der indtræffer et decideret salgsboom for BMW’s elektriske bilmodeller.

Der skal volumen til, og her nåede BMW sidste år op på at sælge 193.000 elbiler ud af i alt 2,3 mio. nye biler. Det svarer til 8 pct. I 2023 vil sortimentet omfatte 25 el-modeller, og el-andelen af salget forventes i 2025 at være vokset til over 25 pct.

Udviklingen er i god gang, men det tager tid at opnå momentum – og indtjeningen afhænger af et stort salgstal pga. stordriftsfordele. Profitten kommer altså senere. For at reducere følsomheden i en usikker overgangsfase søger BMW at benytte fælles platforme (basismodeller), hvor valget af maskinkraft kan byttes rundt.

Bilindustri er virkelig en branche med langsigtede satsninger. Derfor er det overordnede indtryk og perspektiv, at BMW netop nu befinder sig i en investeringsfase for nye el-biler. Belastningen af indtjeningen vil fortsætte nogle år endnu, før der kan opnås et boom i styksalget af el-biler og dermed skift opad i indtjening over i en afkastfase. Man sår og håber på en god høst.

Se hele artiklen på EuroInvestor