Branchen er ved at komme i form igen efter et gevaldigt dyk i 2020 under corona-nedlukningen. Bilsalget følger konjunkturforløbet tæt, og denne gang indtraf det samtidig med en igangværende afmatning i salget. Det var desuden delvis filtret sammen med udskydelse af bilkøb pga. det forestående skift til el-biler, som mange folk ser frem til og derfor tager hensyn til. Det blev allerede kendt ved EU’s beslutning i 2013 (men næppe blandt de vildt begejstrede Tesla-investorer), at skrappe krav for CO2 udslip ville blive indført med 2021 som første milepæl.
Derfor startede en intens indsats udvikling af nye el-modeller, der skulle sikre overholdelse af de kommende regler. Målingen opgøres samlet for en fabrikants produktion, og derfor kan el-biler (tildeles meget venligt nul i CO2 vægt, altså uden hensyntagen til el-produktionens forhold) opveje et fortsat højt udslip fra de store bilmodeller. Metoden er da også for nylig blevet hårdt kritiseret her hjemme, men danske politikere er jo gratister i det spil og danskerne er passive forbrugere. De ledende tyske selskaber er naturligvis tilfredse og har vel selv æren for denne aftaleløsning via succesfuld lobby-indsats.