TORM køber skibe og satser på et opsving

af | aug 11, 2021

Tankmarkedet røg tilbage i en ny dvaletilstand for et år siden efter ni måneder med boom.

I Q3/2020 faldt fragtraterne og har siden været elendige for store råolietankere. Det har forplantet sig nedad fra stortankere til produktskibe af de typer, som TORM ejer. Small is beautiful, når der er overskud af skibe. TORM fik røde tal i Q1, men Q2 er trods alt nået lige op over vandlinjen. Set i forhold til skibenes værdi på 1,9 mia. dollar er det imidlertid helt utilfredsstillende, men sådan er søfart. Enten er markedet inde i en lang fase med alt for lave fragtrater eller i en (som regel) kortere optur med euforisk tilstand og boom.

Situationen i øjeblikket ser ud til at være afslutningen på en meget omfattende lagerreduktion. De store lagre opstod i 2020 som følge af det uventet kraftige dyk i olieforbruget. Genrejsningen af efterspørgslen er gået langsomt og til dels famlende pga. nye Corona-forstyrrelser. I øjeblikket vurderes behovet til at ligge på 96 mio. tønder i døgnet. Udgangspunktet var 102 mio. tønder ultimo 2019, og dette niveau formodes igen ultimo 2021 – men det kan jo let blive forsinket en gang til. Vestlandene halter bagefter, mens vækstlandene i Asien er ved at have indhentet nedgangen. Lavere forbrug af flybrændstof udgør cirka halvdelen af mankoen, og trafikken ser ud til at have svært ved at komme i gang igen. Status er, at det går fint for luftfragt, som er tilbage på niveauet i sommeren 2019. Passagertransport hænger i bremsen pga. Corona-frygt og negativ påvirkning af højere priser.

Olieeksporten vokser på ny og dermed søtransporterne

Lagrene flød over under Corona-nedlukningen, og det blev til sidst klaret ved hjælp af tankskibene. Efter afvikling af køen i havnene og de frivillige lagre til prisspekulation kom skibene i fart igen, men der var mindre at transportere. Olieselskaberne ønskede først at nedtrappe lagrene til normalt niveau. OPEC+ landene prøvede hele tiden at presse olieprisen opad ved at begrænse deres eksport, og det udgør sving-faktoren i markedet. Det lykkedes også for dem, men konsekvensen har været et lavt transportomfang i år. Pendulet svingede ud til begge sider, og tankskibe kan derfor siges at være ramt af en forsinket Corona-påvirkning i år.

I juli gik der uorden i OPEC’s interne forhandlinger om optrapning af eksporten. Efter nogle ugers pause og tovtrækkeri blev aftalen så vedtaget, og dermed geares der op for olieeksporten med 400.000 tønder hver måned i det næste års tid. Forøgelsen af eksporten bliver samlet på 5,8 mio. tønder i døgnet fra OPEC+ landene. Pointen i relation til tankskibe er, at hovedparten skal sejles.

Se hele artiklen på EuroInvestor