Verdensøkonomien er hastigt på vej op i omdrejninger efter Corona-nedlukningerne.
Udviklingen øger olieforbruget og det reagerer hurtigt, men i årets første måneder er der sket en markant reduktion af de unormalt store olielagre. Korrektionen har betydet lavere råolieproduktion end forbrug, men denne tilpasning er næsten overstået. Derfor skal output og forbrug følges ad fremover. Lavere produktion er årsagen til det svage tankmarked i Q1 og videre ind i Q2.
I efterspørgslen er der fortsat et efterslæb i olieforbruget inden for flytrafik, som først skal i gang igen. Selv om det er på vej, må det formodes at indebære væsentlig færre starter i år og næste år end niveauet lå på i 2019 før Corona. Det vil fremgå af et stort antal fly sat i mølpose.
Strukturelt er det trods alt positivt for balancen i forbrugsmix’et, da flyene bruger let brændstof. Den ekstra mængde af let brændstof kan så blive brugt andre steder. Tunge olieprodukter er der overskud af. For søfarten kan det give en sidegevinst i forsyningen og prisen på let marineolie.