Maersk Drilling: Fusion skal bane vej for et comeback

af | nov 12, 2021

Hovedejerne i A.P. Møller Holding og ledelsen i boreselskabet har i årevis søgt at finde frem til en konstruktiv og fremtidsrettet løsning for Maersk Drilling.

Udspaltningen fra A.P. Møller – Mærsk var en form for midlertidig nødløsning, så rederiet kunne få lov til at koncentrere sin indsats om aktiviteten med containertransport.

Rederiet skulle fremstå som en rendyrket forretning inden for rutesejlads med containertransport og de hertil knyttede serviceaktiviteter på land med havne som det vigtigste led. Rederiet endte dog med at måtte beholde Maersk Supply Service, som stadigvæk mangler at finde ind i en ny ramme.

Alle former for service til offshore oliebranchen har nemlig været ramt af kriselignende forhold. Nedturen kom efter sammenbruddet i olieprisen, som indtraf i sommeren 2014.

Indtil da kunne alt betale sig inden for offshore og raterne for de mest avancerede borefartøjer nåede op i 500-600.000 dollar i døgnet – derefter gjaldt det bare om at redde sig levende igennem en dyb krise.

De omtalte borefartøjer blev lagt op så hurtigt, kunderne kunne slippe ud af kontrakterne. Ikke godt.

Syv års nedtur er ved at være overstået

Der har nu været syv magre år, og kun de stærkeste selskaber er sluppet igennem uden at måtte igennem en gældssanering. Maersk Drilling er et af disse.

Partneren i den kommende fusion, Noble Corporation (børskode: NE), måtte derimod standse betalingerne og er nu tilbage igen efter en rekonstruktion. Udspillet om en sammenlægning kommer derfor meget hurtigt efter denne oprydning i gælden.

Ideen i fusionen er at placere sig tungt i det øverste kvalitetssegment inden for offshore olieboring. Det har hele tiden været styrken hos Maersk Drilling, som råder over verdens kraftigste Jackup platforme.

Her har den norske sektor udgjort det vigtigste marked pga. strenge krav. En vigtig konkurrent er kendt af mange investorer, nemlig Seadrill. Dette selskab er blevet rekonstrueret flere gange.

Konkurrencen om de bedst betalende boreopgaver er hård. Der er et begrænset antal borerigge, som kan efterleve kravene. Inden for det brede marked til lavere vanddybde og mere rolige vejrforhold er der stor overkapacitet, og der sælges materiel til skrotning.

Avancerede boreskibe til dybt vand har oplevet en stor nedgang i opgaverne (meget dyre felter), men her er der atter ved at komme gang i aktiviteten.

Fokus har været rettet mod at skaffe tilstrækkeligt cash flow (EBITDA-bidrag) og holde lave udgifter til reinvestering og klasseeftersyn for at kunne honorere gælden. Kreditværdigheden er fortsat et afgørende punkt. Kunderne stiller samtidig store krav til kvalitet og sikkerhed.

Se hele artiklen på EuroInvestor