Spørgsmålet for investorerne er ret simpelt: er nedturen for GN-aktien overstået, og er der udsigt til et rebound af en størrelse, som er værd at gå efter? Eller skal man bare vente-og-se indtil der er opnået en bund under aktien med fast grund under fødderne? Mit svar: usikkerheden er for stor, så vent-og-se om 400-niveauet holder som bund for aktien. Et hurtigt rebound er ikke sandsynligt.
GN og Demant ligner hinanden så meget forretningsmæssigt, at deres aktiekursforløb med jævne mellemrum holdes op mod hverandre. Udviklingen i de seneste år har imidlertid ført til både direkte konfrontationer mellem de to selskaber om rettighedsforhold og til en generel tydelig rivalisering – det førte så efter meget bøvl til en form for forlig (fredsaftale) angående teknologi i høreapparater. Imedens alt det rullede afsted blev produktlanceringer (så vidt det kan vurderes udefra) brugt som spydspids og dermed noget der lignede et forceret tempo hos GN Hearing.
Samtidig har GN Audio for alvor fået gang i et vækstboom, og overtagelsen af et amerikansk selskab inden for videomødeudstyr og IT-styring har ført til lancering af nye produktkoncepter (Jabra PanaCast 50 og 20). Yderligere er GN Audio netop blevet udvidet ved overtagelse af SteelSeries, som leverer headset og andet udstyr til brug ved spil mv. Prisen for opkøbet er hele 8,0 mia. kroner, og det svarer tilsyneladende til 20 års driftsoverskud. De må tro på projektet.
Det er imidlertid netop et segment, som Demant har placeret sig i efter opdeling af Sennheiser samarbejdet. Den satsning er knapt nok kommet ind i den påtænkte udvikling. Ikke godt.
GN Audio kører fuld fart frem
Headset er IN og kombinationen med IT-mødevideoudstyr er næste trin i ekspansionen. Det handler både om at øge volumen med brug af Jabra headset som en stadig mere integreret form for IT-kontorudstyr og om at gøre produktet mere avanceret og dyrere. Et vigtigt punkt bliver at undgå at tabe fremdrift i den gamle stamforretning med almindelige headset.
Strukturen i GN Audio er meget stringent med fokus på produktudvikling og salg, mens produktion, og logistik klares af underleverandører. En forøgelse af dækningsbidraget fra øget salg slår derfor direkte igennem på driftsoverskuddet (EBITA). Kreativ destruktion i form af højt tempo i fornyelsen af headset modellerne bruges klart som metode, idet udstyret har så lav pris pr. bruger, at kunderne er parat til at skifte det ud efter relativ kort tids brug, når forbedret grej sættes til salg.