Rederiet optræder som underleverandør ved bygning af vindmølleparker på havet. Det er et nichemarked med få konkurrenter, men flere nye aktører er på vej ind i markedet.
Det er nemlig en attraktiv niche med mulighed for høj indtjening, og der er udsigt til en stor udvidelse af opgavernes antal og størrelse. Desuden er der angreb udefra i form af forskellige opfindsomme ad hoc metoder og løsninger til disse montageopgaver. Der er nemlig mange penge i disse opstillingsopgaver, og mindre vindmøller kan bakses på plads uden brug af de store og meget dyre Wind Turbine Installation Vessels (WTIC). Det er i dette topsegment Cadeler arbejder med verdens to største skibe, og der er bestilt yderligere to giganter med levering i 2024.
Specialskibene er konstrueret alene til dette formål. Teknikken med at løfte sig op og stå stabilt på fire eller seks ben er hentet fra Jackup boreplatforme. Det giver høj effektivitet, idet skibene kan medbringe 4-7 vindmøller, som placeres på en forud nedrammet Mono-pæl af stål. Alt i et hug.
Jo større jo bedre for kunderne, men kranerne kan ikke følge med
Udviklingen går stærkt inden for offshore-vindkraft. Jo større vindmølle jo bedre, da der så skal opsættes færre og det vil gå hurtigere. Kapaciteten er på vej ind i en fase med 14-15 MW typer som de største. Ingen ved i dag, hvor store vindmøllerne kan blive, men der tales om 25 MW som top.
For underleverandører som Cadeler er udfordringen, at kranerne skal være markant større i kapacitet (løfteevne og højde) end tidligere vurderet. Kranen repræsenterer cirka 30 pct. af prisen på selskabets kommende X-class, der koster 325 mio. dollar pr. skib. En kran koster med andre ord over 600 mio. kroner! De nye skibe er allerede aftalt til at udføre opgaven med bygning af verdens største offshore vindmøllepark (Siemens Gamesa) på 3.000 MW.
Dagraten skal være høj for at gøre investeringen rentabel. Niveauet er 180.000-250.000 dollar i døgnet. Et vigtigt punkt er derfor at minimere ventetid (Offhire) mellem opgaver og flytning af skibene over store afstande. Høj kvalitet i udførelsen skal reducere antallet af tabte arbejdsdage.
Selv om Cadeler ejer verdens to største WTIC’ere er det et lille firma, som kun har to af disse entreprenørfartøjer ude på vandet. Der er nemlig mere tale om projektarbejde end søfart. Derfor er de gængse regler i shipping ikke direkte i spil, fx konjunkturfølsomhed og store rateudsving.
Kranerne skal opgraderes fra 1.200 ton til 1.600 ton for at kunne følge med i kundernes ryk opad i størrelsen af vindmøller. Ledelsen satser på at kombinere sin styrke omkring det kraftigste grej og mest avancerede skibe med et mere omfattende servicetilbud til kunderne, så Cadeler kan påtage sig hele ansvaret ved montagen af vindmøllerne i stedet for blot at udleje skibene.